12 הכלים לשחקן לפי איוואנה צ'אבק
( עם הערות של שחר רוזן בסוגריים)
מטרת העל: מה רוצה הדמות, שאתם מגלמים, יותר מכל? מה הרצון שמאחד את כל הבחירות שלה לאורך התסריט? ( מבוסס על קריאה חופשית של התסריט כולו לפחות פעמיים )
מטרת הסצינה: מה רוצה הדמות במהלך סצינה שלמה. המטרה של הסצינה צריכה לתמוך במטרת העל של הדמות. ( לבחור מטרות דינמיות ווינריות לשיטתה של הדמות – מטרת סצינה לא משתנה אלא הפעולות actions. כשמטרת סצינה מוגדרת נכון היא תמיד משהו שצריך לגרום לפרטנר, קל למצוא לה תחליף, והיא נובעת ממערכת היחסים עם הפרטנר ולא מהעלילה ).
מכשולים: הם המשוכות הגופניות , הריגשיות והמנטליות המקשות על הדמות להשיג את מטרת העל ואת מטרת הסצינה שלה. ( לראות שנוצר קונפליקט חיצוני עם הפרטנר ודילמה פנימית של הדמות )
תחליף: יצירת זיהוי בין הפרטנר שלך לסצינה לבין דמות כלשהי מחייך האישיים בהתאם למטרת העל ולמטרת הסצינה. ( באמצעות יומן ריגשי לפי צ'אבק ) ( התחליף בה ליצור מערכת יחסים ,אינטימיות והכרח בהשגת מטרת הסצינה )
אובייקטים פנימיים: התמונות שעולות במחשבתכם כשמדברים או שומעים על אדם, מקום, חפץ או אירוע. ( דימיון מודרך, זיכרון ריגשי וכו' )
ביטים ופעולות: action and beats הפעולות הן על הפרטנר. ביט הוא מחשבה כל פעם שיש שינוי במחשבה, הביט משתנה. הפעולות (על הפרטנר ) הן מיני מטרות שמחוברות לצורך בהשגת מטרת הסצינה ולכן גם במטרת העל.
רגע לפני: הפעולה/התהליך שאתה כשחקן עושה ( כמו חימום ומתיחות לפני אימון גופני ) לפני שאתה מתחילים את הסצינה והבמאי צועק "אקשן", ומספקת לכם מקום ממנו אתם מתקדמים גם גופנית וגם ריגשית. (צריך לקחת מעט זמן לעשות את הרגע לפני , דקות ספורות)( נובע מהתחליף. ממה היה הרגע הקודם, ממה היתה הסצינה הקודמת וממה הרגע והסצינה הקודמים עם הפרטנר לסצינה )
מקום וקיר רביעי: השימוש במקום ובקיר רביעי פירושו הענקת תכונות של מקום כלשהו מחייכם האמיתיים והשלכתו על סט הצילומים. הקיר הרביעי עוזר לתת תחושה של ביטחון ואינטימיות.
מעשים: ( פעולות פיזיות doings ) טיפול באביזרים שיוצר התנהגות של דמות ( ויכול להרחיב את הסצינה במקום טקסט ).
מונולוג פנימי: הדיאלוג המתגלגל בתוך ראשכם שאינכם מבטאים בקול רם. ( זה צריך להיות דיאלוג פנימי בדומה למחשבות שיש לנו בראש בחיים הרגילים – הדיאלוג נובע מהסיכסוך הפנימי בין הרצון למכשול ו/או בין האגו, הסופר אגו והאיד ונוצר גם מההבחנה ומהזיהוי שלנו של מה שקורה לדמות שמולנו ושל ה"פעולות" שלה עלינו)
נסיבות מקדימות: ההיסטוריה של הדמות. מה בביוגרפיה שלה גורם לה להתנהג כמו שהיא מתנהגת. יצירת הזדהות בין הנסיבות המקדימות של הדמות לאלה שלכם.
לשחרר: להשתמש בכלים של צ'אבק שמשתמשים באינטלקט של השחקן בכדי ליצור התנהגות אנושית אך בזמן המשחק להפסיק להשתמש בראש! העבודה המקדימה אמורה לתת ביטחון ולאפשר לשחרר.
לפירוט והעמקה תקראו את הספר של צ'אבק "כוחו של השחקן". התרגום בעייתי מאוד מבחינת מונחים אז לשים לב!
מעניין מאוד. אני מתעמק וקורא להנאתי בכל מיני מדריכים וסרטונים כדי לדעת ולהבין טוב יותר כיצד להיות שחקן מקצועי ונכון. בהרבה פורומים כמו זה http://www.tagliot.co.il/index.php?option=com_fireboard&Itemid=26 דיברו איתי על הרבה נושאים אבל פספסו את האותנטיות שאתה שמת עליה הרבה דגש
השבמחק